با اینستاگرام و امکانت کاربردی اش آشنا شوید!

با اینستاگرام و امکانات کاربردی اش آشنا شوید!

اپلیکیشن اینستاگرام در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی بوسیله کوین سیستروم و مایک کریگر خلق و راه‌اندازی شد. وین سیستروم ( Kevin Systrom) در ۳۰ دسامبر۱۹۸۳ میلادی در نیویورک متولد شد. او یک کارآفرین و مهندس نرم‌افزار آمریکایی است که در حقیقت یکی از اصلی‌ترین موسسان شبکه اجتماعی اینستاگرام محسوب می شود.

کوین سیستروم و مایک کریگر کارآفرین اینستاگرام

اینستاگرام (instagram) چیست؟

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و فیلم می‌باشد. اینستاگرام این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند. یک ویژگی متمایز اینستاگرام محدود کردن عکسها به فرم مربع شبیه به عکس دوربین‌های اینستماتیک کداک یا پولاروید است. کاربران همچنین می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای عکسهایشان استفاده کنند. حداکثر زمان برای ویدئوهای اینستاگرام ۱۵ ثانیه است.

آپدیت های مهم اینستاگرام

اولین آپدیت در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. حجم اپلیکیشن نصف شد و با بیشتر دستگاه های موبایل سازگارتر شد.

دومین آپدیت بزرگ آن در آپریل ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که نسخه آفلاین آن اضافه شد. در این نسخه فایل هایی که قبلا دانلود شده بودند بدون اتصال اینترنت در اپلیکیشن نمایش داده می‌شود. کاربران می‌توانند عکس های دیگران را لایک کنند یا برای آن کامنت بنویسند، افراد را آنفالو کنند یا در دایرکت پیام بفرستند که به محض آنلاین شدن تغییرات اعمال می‌شود.

امکانات اینستاگرام

نرم افزار اینستاگرام با قابلیت های بی نظیری که دارد توانسته است میلیون ها کاربر را از سرتاسر جهان جمع آوری کند. از جمله این قابلیت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

امکانات کاربردی اینستاگرام

آپلود فایل ، فالو کردن دیگران در اینستاگرام

کاربران اینستاگرام می‌توانند عکس ها و ویدیوهای کوتاه را به اینستاگرام آپلود کنند، کاربران دیگر را فالو کرده و تصاویر را براساس نام مکان جستجو کنند.

خصوصی کردن پروفایل اینستاگرام

کاربران می‌توانند حساب خود را خصوصی (Private) کنند که در اینصورت هر بار فالور جدید بخواهد یک اکانت را فالو کند نیاز به تایید صاحب اکانت دارد.

اتصال به سایر شبکه های اجتماعی

کاربران می‌توانند حساب اینستاگرامی خود را به سایر شبکه های اجتماعی خود متصل کنند و به آنها اجازه دهند عکس های آپلود شده به اینستاگرام را به این شبکه ها نیز آپلود کنند.

هشتگ در اینستاگرام

در ژانویه 2011، اینستاگرام هشتگ ها را برای کمک به پیدا کردن عکس و دیگر کاربران معرفی کرد. اینستاگرام کاربران را تشویق می‌کند تا از تگ های خاص و مرتبط به جای کلمات کلیدی کلی مانند “عکس” استفاده کنند تا عکس‌هایشان توسط دیگر کاربران اینستاگرام دیده شود.

اصلاح عکس و فیلترها

در سال 2015، اینستاگرام به کاربران خود اجازه داد تا بتوانند عکس ها و ویدیوهای خود را با سایز اصلی به این سرویس آپلود کنند و محدودیت قبلی که فقط امکان آپلود عکس های مربعی بود را حذف کرد. همچنین اینستاگرام در سال 2016،3 ویژگی بزرگنمایی تصاویر را به اپلیکیشنش اضافه کرد.

قابلیت آرشیو کردن پست ها

اینستاگرم یک ویژگی به نام بایگانی یا archive اضافه کرد که این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا در بخشی خصوصی بدون دید سایر کاربران پست هایی را که می‌خواهند پنهان کنند. این قابلیت به عنوان راهی برای جلوگیری از حذف عکس هایی است که تعداد لایک کمی را جمع کرده است.

ذخیره کردن پست ها در اینستاگرام

اینستاگرام در سال 2016، یک ویژگی را برای کاربران فراهم کرد تا عکسها را برای مشاهده بعدی ذخیره کنند و پست های نشانه گذاری شده به یک صفحه خصوصی در برنامه افزوده شود.

چندین عکس در یک پست

اینستاگرام در سال 2017 اعلام کرد که کاربران میتوانند تا 10 عکس یا ویدیو را در یک پست آپلود کنند و این مطالب با کشیدن قابل مشاهده است.

کامنت های سازماندهی شده

در سال 2018، اینستاگرام نسخه ای از یک حالت پرتره به نام “حالت فوکوس” را راه اندازی کرد که به طور منظم پس زمینه یک عکس یا ویدیو را در حالی که موضوع در حال انتخاب است بلور می‌کند.

ویدیو در اینستاگرام

اینستاگرام توانست در سال 2015 بعد از اشتراک گذاری عکس، ارسال ویدئوهای 15 ثانيه ای را نیز اضافه کند. اینستاگرام پشتیبانی از ویدیوهای عریض را اضافه کرد و محدودیت ویدئو 15 ثانیه را تا 60 ثانیه افزایش داد.

IGTV

در اینستاگرام، IGTV یک بخش عمودی جدیدی است که راه اندازی شده و قابلیت های اساسی آن نیز هم در اپلیکیشن و هم وبسایت اینستاگرام موجود است. IGTV اجازه آپلود حداکثر 10 دقیقه را با حجم فایل حداکثر 650 مگابایت را به کاربران میدهد و کاربران مجاز و معتبر اجازه آپلود فیلم ها با طول حداکثر 60 دقیقه با حجم فایل تا 5.4 گیگابایت دارند.

دایرکت

اینستاگرام در سال 2013، ویژگی پیام در دایرکت را معرفی کرد که کاربران را قادر می‌سازد از طریق آن پیغام خصوصی ارسال کنند. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند پیام های خصوصی به همراه عکس ها و فیلم ها ارسال کنند.
هنگامی که کاربران یک پیام خصوصی از کسی که آنها را فالو نکرده اند دریافت می‌کنند پیام در حال انتظار می‌ماند و کاربر باید آن را بپذیرد. کاربران می‌توانند یک عکس را حداکثر به 15 نفر ارسال کنند.

Story

یکی دیگر از امکانات اینستاگرام که اراه اندازی شد بخش stories می باشد. در این قسمت یکی از ویژگی این است که کاربران را قادر می‌سازد به عکس هایشان، افکت ها و لایه ها را اضافه کنند و آنها را به شکل داستان روایت کنند. تصاویر ارسال شده به استوری پس از 24 ساعت منقضی می‌شود.اینستاگرام در ماه نوامبر سال 2016 قابلیت های ویدئویی زنده را به اینستاگرام Stories اضافه کرد که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت زنده ویدیو پخش کنند. این ویدیو بلافاصله پس از پایان از بین میرود.

وضعیت اینستاگرام در ایران

نرم افزار اینستاگرام به دلیل کم بودن دستگاه‌های آیفون در ایران کمی با تاخیر وارد ایران شد. اما رفته‌رفته با زیاد شدن آیفون‌ها و همچنین انتشار این برنامه در سیستم‌عامل اندروید، این برنامه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. بدون شک فیلتر نبودن این شبکه و دسترسی آسان و بی‌دردسر آن در ایران را می‌توان مهم‌ترین دلایل استقبال ایرانی‌ها از این شبکه اجتماعی دانست، اما باید یادآوری کرد که طرح فیلترینگ هوشمند روی آن اجرا می شود. البته می‌توان نقص اینترنت‌های ارائه‌شده روی تلفن‌های همراه را هم به عنوان دلیلی برای کمتر بودن میزان مشارکت ایرانی‌ها نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دیگر در این شبکه ‌اجتماعی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =